Sobota, 6 července, 2024
Google search engine
DomůMagazínPoznatsvět | Lidový vůz socialismu Škoda 105/120: Na západě propadla. Báli se,...

Poznatsvět | Lidový vůz socialismu Škoda 105/120: Na západě propadla. Báli se, že při nehodě bude kapota utínat hlavy

728x90


Ve světě automobilů existují některé vozy, které se z různých důvodů staly ikonickými – ať už jde o inovace, design, nebo prostě jen o jejich rozšířenost. Jedním z takových vozů je Škoda 105/120, který nejenže zanechal stopu v automobilovém průmyslu, ale také se vzepřel západním mylným představám.

Příběh vozu Škoda 105/120 začal v roce 1964, kdy byl představen model Škoda 1000/1100 MB. Postupem času se vyvinul v model Škoda 100/110, kterého se vyrobilo více než milion kusů, a nakonec dosáhl svého vrcholu s modelem Škoda 105/120. Nová iterace přinesla významné změny, včetně vpředu umístěného chladiče a přemístěné palivové nádrže, čímž se sladila s evropskými bezpečnostními normami. Nad některými designovými rozhodnutími však mnozí kroutili hlavami.

Unikátní designové volby

Jedním z nejneobvyklejších designových prvků byla přední kapota s bočním výklopem. Mnohým, zejména ženám, se kvůli své velikosti těžko otevírala. Rozhodnutí přesunout chladič dopředu, pravděpodobně kvůli úspoře energie odebírané ventilátorem chlazení, bylo také netradiční a vyvolalo otázky o jeho vhodnosti pro lidový vůz. Přemístění palivové nádrže dozadu však bylo nezbytným krokem v souladu s bezpečnostními předpisy.

Debut na Mezinárodním strojírenském veletrhu

Veřejnou premiéru si Škoda 105/120 odbyla 15. září 1976 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Ačkoli výroba byla zahájena ještě téhož roku, teprve v roce 1977 nabrala na obrátkách. Do poloviny 80. let vyráběla Škoda rekordní počty těchto vozů, které v roce 1986 dosáhly 178 077 kusů. V nabídce se objevila i výkonnější Škoda 130 se zvýšeným objemem motoru 1,3 litru.

Náročné časy na Západě

V osmdesátých letech se západní automobilky pouštěly do nových technických řešení a Škoda 105/120 se zastaralou koncepcí motoru vzadu zůstávala pozadu. Ve Velké Británii byly počáteční prodeje skromné, ale katastrofa nastala, když bulvární článek naznačil, že přetáčivost vozu ohrožuje životy motoristů. Senzační tvrzení, že bočně se otevírající kapota by mohla při nehodě připravit cestující o hlavu, situaci ještě zhoršilo.

Překonání západního skepticismu

Škoda na obvinění rychle zareagovala a Ludvík Eimer, šéf designu, se k problému vyjádřil v rozhlase. Tvrzení odmítl jako tendenční a komerčního charakteru, jehož cílem je poškodit pověst značky. Ústav pro výzkum motorových vozidel spojil své síly s Motokovem a řidiči konkurence, aby prosadili zlepšení konstrukce, které by vedlo k lepším pneumatikám pro britský trh.

Strategické partnerství

V roce 2016 oslavila Škoda čtvrtstoletí od spojení s Volkswagenem, kdy uplynulo 40 let od zahájení výroby vozu Škoda 105/120. V roce 2016 se Škoda stala jedním z nejvýznamnějších výrobců vozů Škoda. Navzdory zastaralé koncepci tyto vozy na silnicích přetrvaly a často se na ně vzpomíná s nostalgií. Konstrukce s motorem vzadu možná nesplnila všechna očekávání, ale nabízela výhodu – snadné zdolávání zledovatělých a zasněžených kopců.

Odkaz vozů Škoda 105/120

I přes své zvláštnosti a počáteční neúspěchy na západních trzích se Škodě podařilo vyvézt přibližně 80 000 těchto vozů, přičemž významným odbytištěm se stala Velká Británie. Řada Škoda 105/120 zahrnovala dokonce upravené verze s karoserií kabriolet. Ačkoli si vozy našly cestu do srdcí mnoha lidí, jejich dobré prodejní výsledky byly často připisovány jejich cenové dostupnosti.

Celkem Škoda vyrobila přes dva miliony vozů řady 120 a zanechala tak nesmazatelnou stopu v historii automobilového průmyslu. Vozy Škoda 105/120 si sice prošly řadou problémů a kontroverzí, ale zůstávají trvalým symbolem odolnosti značky Škoda a vlivu cenově dostupných a praktických vozů v srdcích automobilových nadšenců i běžných řidičů.

Zdroje: auta5p.eu, garaz.cz, cs.wikipedia.org

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Poznatsvět | Lidový vůz socialismu Škoda 105/120: Na západě propadla. Báli se, že při nehodě bude kapota utínat hlavy

728x90


Ve světě automobilů existují některé vozy, které se z různých důvodů staly ikonickými – ať už jde o inovace, design, nebo prostě jen o jejich rozšířenost. Jedním z takových vozů je Škoda 105/120, který nejenže zanechal stopu v automobilovém průmyslu, ale také se vzepřel západním mylným představám.

Příběh vozu Škoda 105/120 začal v roce 1964, kdy byl představen model Škoda 1000/1100 MB. Postupem času se vyvinul v model Škoda 100/110, kterého se vyrobilo více než milion kusů, a nakonec dosáhl svého vrcholu s modelem Škoda 105/120. Nová iterace přinesla významné změny, včetně vpředu umístěného chladiče a přemístěné palivové nádrže, čímž se sladila s evropskými bezpečnostními normami. Nad některými designovými rozhodnutími však mnozí kroutili hlavami.

Unikátní designové volby

Jedním z nejneobvyklejších designových prvků byla přední kapota s bočním výklopem. Mnohým, zejména ženám, se kvůli své velikosti těžko otevírala. Rozhodnutí přesunout chladič dopředu, pravděpodobně kvůli úspoře energie odebírané ventilátorem chlazení, bylo také netradiční a vyvolalo otázky o jeho vhodnosti pro lidový vůz. Přemístění palivové nádrže dozadu však bylo nezbytným krokem v souladu s bezpečnostními předpisy.

Debut na Mezinárodním strojírenském veletrhu

Veřejnou premiéru si Škoda 105/120 odbyla 15. září 1976 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Ačkoli výroba byla zahájena ještě téhož roku, teprve v roce 1977 nabrala na obrátkách. Do poloviny 80. let vyráběla Škoda rekordní počty těchto vozů, které v roce 1986 dosáhly 178 077 kusů. V nabídce se objevila i výkonnější Škoda 130 se zvýšeným objemem motoru 1,3 litru.

Náročné časy na Západě

V osmdesátých letech se západní automobilky pouštěly do nových technických řešení a Škoda 105/120 se zastaralou koncepcí motoru vzadu zůstávala pozadu. Ve Velké Británii byly počáteční prodeje skromné, ale katastrofa nastala, když bulvární článek naznačil, že přetáčivost vozu ohrožuje životy motoristů. Senzační tvrzení, že bočně se otevírající kapota by mohla při nehodě připravit cestující o hlavu, situaci ještě zhoršilo.

Překonání západního skepticismu

Škoda na obvinění rychle zareagovala a Ludvík Eimer, šéf designu, se k problému vyjádřil v rozhlase. Tvrzení odmítl jako tendenční a komerčního charakteru, jehož cílem je poškodit pověst značky. Ústav pro výzkum motorových vozidel spojil své síly s Motokovem a řidiči konkurence, aby prosadili zlepšení konstrukce, které by vedlo k lepším pneumatikám pro britský trh.

Strategické partnerství

V roce 2016 oslavila Škoda čtvrtstoletí od spojení s Volkswagenem, kdy uplynulo 40 let od zahájení výroby vozu Škoda 105/120. V roce 2016 se Škoda stala jedním z nejvýznamnějších výrobců vozů Škoda. Navzdory zastaralé koncepci tyto vozy na silnicích přetrvaly a často se na ně vzpomíná s nostalgií. Konstrukce s motorem vzadu možná nesplnila všechna očekávání, ale nabízela výhodu – snadné zdolávání zledovatělých a zasněžených kopců.

Odkaz vozů Škoda 105/120

I přes své zvláštnosti a počáteční neúspěchy na západních trzích se Škodě podařilo vyvézt přibližně 80 000 těchto vozů, přičemž významným odbytištěm se stala Velká Británie. Řada Škoda 105/120 zahrnovala dokonce upravené verze s karoserií kabriolet. Ačkoli si vozy našly cestu do srdcí mnoha lidí, jejich dobré prodejní výsledky byly často připisovány jejich cenové dostupnosti.

Celkem Škoda vyrobila přes dva miliony vozů řady 120 a zanechala tak nesmazatelnou stopu v historii automobilového průmyslu. Vozy Škoda 105/120 si sice prošly řadou problémů a kontroverzí, ale zůstávají trvalým symbolem odolnosti značky Škoda a vlivu cenově dostupných a praktických vozů v srdcích automobilových nadšenců i běžných řidičů.

Zdroje: auta5p.eu, garaz.cz, cs.wikipedia.org

RELATED ARTICLES