Google s tím otálel dostatečně dlouho, aby si zajistil svůj reklamní byznys novými metodami sledování. Teď už může tedy ve svém prohlížeči Chrome skoncovat se soubory coockies třetích stran, které slouží ke sledování uživatelů a cílení reklamy.
Google oznámil plány na odstranění souborů cookie třetích stran z prohlížeče Chrome. Je to už téměř čtyři roky, co byly soubory cookies třetích stran zakázány například ve Firefoxu, Brave a Safari, ale firma Google, jedna z největších reklamních společností na světě, smrt sledovacích cookies dlouho oddalovala.
Na co jsou soubory cookies třetích stran
Reklamní společnosti používají soubory cookies třetích stran k analýze a sledování aktivit uživatelů na webu a poznatků pak využívají k zobrazování relevantních reklam přesně cíleným těmto uživatelům. Nyní, když byl v prohlížeči Chrome spuštěn alternativní systém sledování uživatelů označovaný „Privacy Sandbox“, je Google konečně připraven s předchozí formou sledování pro reklamní účely skoncovat. Nový časový plán pro zrušení cookies třetích stran je druhá polovina roku 2024.
Google ve svém příspěvku na blogu nazývá tuto funkci „Ochrana před sledováním“ (Tracking Protection) a uvádí, že první testy začnou 4. ledna, kdy ji získá zatím jen 1 % uživatelů prohlížeče Chrome. V druhé polovině roku 2024 by se mělo zavedení týkat všech uživatelů desktopového Chromu a Chromu pro OS Android.
Zavedení přijde společně s některými novými prvky uživatelského rozhraní prohlížeče Chrome. Google k tomu uvádí: „Pokud web nefunguje bez souborů cookies třetích stran a Chrome si všimne, že s tím máte problémy – například pokud stránku obnovíte vícekrát – nabídneme vám možnost dočasně soubory cookies třetích stran pro daný web znovu povolit pomocí ikony oka na pravé straně adresního řádku.“ Vzhledem k tomu, že to ostatní prohlížeče už dělají čtyři roky, je těžké si představit, že by na to správci webů nebyli ve většině případů připraveni.
Proč Google váhal
Přepnutí prohlížeče Chrome do režimu Privacy Sandbox představuje integraci nejpopulárnějšího prohlížeče na světě (Google Chrome) s největší reklamní platformou na webu (Google Ads) a ukončení alternativních metod sledování používaných konkurenčními reklamními společnostmi. Některé regulační orgány se tedy o celý proces přirozeně zajímají, protože vše bude mít ve svých rukou Google.
Google tvrdí, že rozhodnutí nabídnout tuto funkci ochrany soukromí čtyři roky po konkurenci je „zodpovědným přístupem“ k postupnému odstraňování souborů cookie třetích stran. Dříve to ale Google považoval za útok na svůj obchodní model. Nejprve musel vypracovat vlastní model sledování Privacy Sandbox.
Proti Privacy Sandboxu se ostře postavili konkurenti z oblasti reklamních technologií, kteří tvrdí, že přijdou o cenné údaje, které zlepšují výkon reklamy, zatímco Google bude mít k těmto informacím i nadále přístup, protože uživatelé prohlížeče Chrome se mimo jiné identifikují společnosti tím, že jsou při prohlížení přihlášeni ke svým Google účtům. Stížnosti dotčených obchodníků byly takové, že se britský Úřad pro hospodářskou soutěž a trhy (CMA) rozhodl přimět společnost Google k souboru závazků, že přechod na ochranu soukromí zavede spravedlivě.
Zdroj: Google blog, Arstechnica