Sobota, 6 července, 2024
Google search engine
DomůElektronikaČtení na víkend: práce na dálnici a švýcarské řešení dopravních zácp -...

Čtení na víkend: práce na dálnici a švýcarské řešení dopravních zácp – CHIP.cz

728x90


Zdroj:
ASTRA (Bundesamt für Strassen)

Zná to téměř každý řidič: když se na dálnici něco opravuje, obvykle to znamená dopravní zácpy. Existuje však důmyslné řešení, které nejen udržuje plynulý provoz, ale zároveň chrání dělníky.

Už v roce 2010 vyvinula společnost Waagner Biro pro rakouského správce dálnic a rychlostních silnic ASFINAG tzv. fly over ramp (nadjezdovou rampu). Jedná se o most, který se používá při silničních pracích. Nahoře může provoz pokračovat jako obvykle, zatímco dole dělníci opravují vozovku. Původní most však nabízel málo prostoru pro stavební práce. Spolkový úřad pro silnice (Astra) ve Švýcarsku proto tuto koncepci převzal a dále ji rozvinul. Jak uvádí deník Neue Zürcher Zeitung, řešení dopravních zácp se po počátečních potížích setkalo s příznivým ohlasem motoristů. Ve videu na YouTube Astra ukazuje, jak se rampa staví a jak funguje.

Šedesátkou přímo nad staveništěm

Rampa Astra je chytrým řešením, jak zamezit dopravním zácpám způsobeným pracemi na silnici.

Zdroj:
ASTRA (Bundesamt für Strassen)

Nájezdová rampa Astra ve Švýcarsku umožňuje obnovu úseků dálnice bez nutnosti uzavřít celý jízdní pruh. Silnice musí být dočasně uzavřena pouze při zřizování staveniště. Most dlouhý 257 metrů je pak umístěn přímo nad staveništěm. Provoz bude moci pokračovat jako obvykle. Zároveň jsou pracovní podmínky pod mostem pro dělníky mnohem příjemnější. Konstrukce totiž poskytuje stín a zajišťuje dodatečnou bezpečnost.

Při prvním nasazení v roce 2022 však rampa Astra úplně nezafungovala. Tehdy vznikla kilometrová kolona, protože nájezd na rampu byl příliš strmý. Od té doby byl most na obou stranách rozšířen a sklon se snížil z 6,1 % na 1,25 %. Namísto uzavírky jednoho jízdního pruhu a možných dopravních zácp může nyní doprava proudit rychlostí 60 km/h jako obvykle. Během noci se bude most posouvat rychlostí 0,5 km/h, aby mohli dělníci druhý den pokračovat v práci na novém úseku.

Mohlo by vás zajímat


Konec řízení pod vlivem alkoholu: umělá inteligence vás usvědčí. A vyčistí také nebe od kondenzačních čar


Doprava AI

Budoucnost rampy Astra je stále nejistá

Vývoj a optimalizace rampy Astra stály celkem 26 milionů švýcarských franků (cca 650 milionů korun). Vedoucí projektu Jürg Merian vysvětluje, že při současném nasazení na švýcarské dálnici A1 zvládnou pracovníci opravit přibližně 100 metrů denně. To je sice jen polovina oproti úplné uzavírce silnice, ale výhody hovoří ve prospěch rampy. Podle Meriana bylo například mnohem snazší najít pro stavbu stavební firmu. Podle propočtů jsou také konečné náklady na stavbu zhruba stejné jako při úplné uzavírce silnice. Zaměstnanci realizační firmy jsou při tomto řešení bezpečnější a mohou pracovat pohodlněji, zejména v létě.


Zdroj:
YouTube/Astra

Přestože řešení s rampou Astra vypadá slibně, stále není jasné, zda se bude v budoucnu používat. Důvodem je skutečnost, že most lze použít pouze na přibližně 13 procentech švýcarské silniční sítě. O tento koncept však již projevily zájem jiné země, například Norsko a Německo. Vzhledem k tomu, že v současné době již není aktivní patent, mohly by na realizaci podobného návrhu v budoucnu pracovat i další společnosti.

Zdroj: Neue Zürchner Zeitung, YouTube/Astra

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Čtení na víkend: práce na dálnici a švýcarské řešení dopravních zácp – CHIP.cz

728x90


Zdroj:
ASTRA (Bundesamt für Strassen)

Zná to téměř každý řidič: když se na dálnici něco opravuje, obvykle to znamená dopravní zácpy. Existuje však důmyslné řešení, které nejen udržuje plynulý provoz, ale zároveň chrání dělníky.

Už v roce 2010 vyvinula společnost Waagner Biro pro rakouského správce dálnic a rychlostních silnic ASFINAG tzv. fly over ramp (nadjezdovou rampu). Jedná se o most, který se používá při silničních pracích. Nahoře může provoz pokračovat jako obvykle, zatímco dole dělníci opravují vozovku. Původní most však nabízel málo prostoru pro stavební práce. Spolkový úřad pro silnice (Astra) ve Švýcarsku proto tuto koncepci převzal a dále ji rozvinul. Jak uvádí deník Neue Zürcher Zeitung, řešení dopravních zácp se po počátečních potížích setkalo s příznivým ohlasem motoristů. Ve videu na YouTube Astra ukazuje, jak se rampa staví a jak funguje.

Šedesátkou přímo nad staveništěm

Rampa Astra je chytrým řešením, jak zamezit dopravním zácpám způsobeným pracemi na silnici.

Zdroj:
ASTRA (Bundesamt für Strassen)

Nájezdová rampa Astra ve Švýcarsku umožňuje obnovu úseků dálnice bez nutnosti uzavřít celý jízdní pruh. Silnice musí být dočasně uzavřena pouze při zřizování staveniště. Most dlouhý 257 metrů je pak umístěn přímo nad staveništěm. Provoz bude moci pokračovat jako obvykle. Zároveň jsou pracovní podmínky pod mostem pro dělníky mnohem příjemnější. Konstrukce totiž poskytuje stín a zajišťuje dodatečnou bezpečnost.

Při prvním nasazení v roce 2022 však rampa Astra úplně nezafungovala. Tehdy vznikla kilometrová kolona, protože nájezd na rampu byl příliš strmý. Od té doby byl most na obou stranách rozšířen a sklon se snížil z 6,1 % na 1,25 %. Namísto uzavírky jednoho jízdního pruhu a možných dopravních zácp může nyní doprava proudit rychlostí 60 km/h jako obvykle. Během noci se bude most posouvat rychlostí 0,5 km/h, aby mohli dělníci druhý den pokračovat v práci na novém úseku.

Mohlo by vás zajímat


Konec řízení pod vlivem alkoholu: umělá inteligence vás usvědčí. A vyčistí také nebe od kondenzačních čar


Doprava AI

Budoucnost rampy Astra je stále nejistá

Vývoj a optimalizace rampy Astra stály celkem 26 milionů švýcarských franků (cca 650 milionů korun). Vedoucí projektu Jürg Merian vysvětluje, že při současném nasazení na švýcarské dálnici A1 zvládnou pracovníci opravit přibližně 100 metrů denně. To je sice jen polovina oproti úplné uzavírce silnice, ale výhody hovoří ve prospěch rampy. Podle Meriana bylo například mnohem snazší najít pro stavbu stavební firmu. Podle propočtů jsou také konečné náklady na stavbu zhruba stejné jako při úplné uzavírce silnice. Zaměstnanci realizační firmy jsou při tomto řešení bezpečnější a mohou pracovat pohodlněji, zejména v létě.


Zdroj:
YouTube/Astra

Přestože řešení s rampou Astra vypadá slibně, stále není jasné, zda se bude v budoucnu používat. Důvodem je skutečnost, že most lze použít pouze na přibližně 13 procentech švýcarské silniční sítě. O tento koncept však již projevily zájem jiné země, například Norsko a Německo. Vzhledem k tomu, že v současné době již není aktivní patent, mohly by na realizaci podobného návrhu v budoucnu pracovat i další společnosti.

Zdroj: Neue Zürchner Zeitung, YouTube/Astra

RELATED ARTICLES