Sobota, 6 července, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaVolkswagen nezvládá software, Rivian má být jeho bičem na Teslu i Číňany

Volkswagen nezvládá software, Rivian má být jeho bičem na Teslu i Číňany

728x90

Pět miliard dolarů, tedy asi 116 miliard korun. Tolik zaplatí německý koncern Volkswagen za to, že dosud nezvládl vlastními silami vyvinout takový software automobilů, který by povážlivě nezaostával za zámořskou i asijskou konkurencí. Za částku, na kterou měla vyjít třeba zvažovaná výstavba továrny na baterie v Líních na Plzeňsku, získá německý kolos „okamžitý přístup“ k softwaru amerického výrobce elektromobilů Rivian.

Mateřský koncern Škody Auto vytvoří s konkurentem Tesly společný podnik, ve kterém budou mít obě firmy rovný podíl. Nově vzniklý joint-venture bude řešit hlavně architekturu a software pro čistě elektrické vozy. Tedy oblast, ve které Volkswagen dosud výrazně zaostává.

Moderní software měl pro celý koncern, tedy i dceřiné značky včetně Škody, Seatu, Volkswagenu a dalších, už dávno nachystat pro tyto účely vybudovaný podnik Cariad. Ve vývoji softwaru však dlouhodobě selhává. Vozy na platformě MEB měly a stále mají problémy se softwarem, ze stejných důvodů bylo několikrát odložené uvedení vozů na nové platformě PPE a zpoždění má i další platforma SSP.

Bývalý šéf koncernu Herbert Diess přitom založil Cariad proto, aby se Volkswagen zbavil závislosti na oligopolu technologických obrů. Podnik měl být motorem přechodu na ryze elektrické vozy, ve kterých hraje software prim. Cariad však ambice ani zdaleka nesplnil, místo toho překračoval rozpočty a nedoručoval výsledky.

Potíže stále pociťují jednotlivé dceřiné značky. Například uživatelé modelu Enyaq od Škody si nedávno stěžovali na nefunkčnost nastavení, které automaticky zastavuje dobíjení tak, aby baterie nebyla nabitá na více než 80 procent, což je pro její „zdraví“ ideální stav.

K „rozhýbání“ Cariadu nevedly ani opakované vyhazovy klíčových osob ve vedení včetně Dirka Hilgenberga. Selhání Volkswagenu s klíčovým Cariadem vedlo nejen ke konci Diesse v čele největší evropské automobilky, ale i k aktuální investici do Rivianu.

„Investice je podle mne výhodná pro obě strany kontraktu. Rivian má velmi kvalitní produkt včetně top elektroplatformy i fungujícího softwaru. Vzhledem k postupně se rozbíhajícím prodejům a výdajům na vybudování továrny a vývoje nových modelů nicméně potřebuje hotovost jako sůl,“ domnívá se portfolio manažer fondů J&T Michal Semotan. Do Volkswagenu i Rivianu dlouhodobě investuje a v reakci na aktuálně oznámený kontrakt navýšil pozici ve Volkswagenu při ceně akcie 105 eur.

„Volkswagen má sice spoustu hotovosti, ale s elektroplatformou a především softwarovými řešeními se velmi trápil. Takže za relativně málo peněz se díky společnému podniku dostane k tomu, co sám nebyl schopen dlouhodobě vyvinout. A ještě si tím kupuje část amerického trhu s elektromobily, jelikož je Rivian v USA vnímán jako velmi zajímavá a populární značka,“ dodává Semotan.

Rivian R1T|Rivian

Akcie Rivianu reagovaly výrazným nárůstem, v předburzovních hodinách připisovaly necelých čtyřicet procent (v době přípravy článku) a hravě tak překonávaly hranici 16 dolarů. Volkswagen naopak pokračoval v sestupné tendenci z posledních dní a odepisoval asi 1,5 procent na 105 eur. Dolů ho tlačí i nejasnosti ohledně zvýšení evropských cel na dovoz čínských elektromobilů do EU.

Německý kolos nutí ke spolupráci s externími hráči – start-upy i jinými automobilkami – především vlastní neschopnost na poli softwaru, upozorňuje redaktor Světa Motorů Michal Dokoupil. „Loni si proto Volkswagen skrze dceřinou Audi licencoval platformu Nebula čínského koncernu SAIC. Především ale odkoupil pětiprocentní podíl v čínském startupu Xpeng. Na čínském trhu budou nové elektrické modely Volkswagenu využívat jeho techniku,“ říká Dokoupil.

Investice do Rivianu je zjevně pokračováním této strategie. „Německý koncern navíc chystá brzy uvést na americkém trhu novou značku Scout, která bude mít s elektrickým pickupem a off-roadem velmi podobnou nabídku jako Rivian. Pro Volkswagen je tedy další možná výhoda využít zkušenosti Rivianu v segmentech, kde zatím žádná elektrická auta nenabízí. A možná si taky lehce podchytit konkurenci,“ dodává Dokoupil. Volkswagen stále trvá na čistě elektrické budoucnosti a jako jedna z mála automobilek ještě nezačal tyto sliby odvolávat.

Volkswagen se do podobných investic pouští a posiluje v době, kdy na evropských trzích s elektromobily „řádí“ Tesla, byť se i ona těžce potýká s výrazným ochlazením trhu, a kdy na starý kontinent expandují čínští výrobci jako BYD nebo SAIC.

Kvalitu jejich softwaru ostatně otevřeně chválí i tradiční evropští hráči – například šéf Škody Klaus Zellmer v rozhovoru pro e15. Volkswagen nicméně nechce zůstat pozadu, nedávno například zpřístupnil ChatGPT prostřednictvím hlasového asistenta ve všech elektromobilech rodiny ID.

Spojení s Němci si Rivian chválí. Výrobce elektrických nákladních a sportovně-užitkových existuje už od roku 2009, zisk ale doposud nepoznal. Jen v prvním letošním čtvrtletí prodělal přes 1,4 miliardy dolarů, stejně jako většina konkurence naráží na klesající poptávku zákazníků po opakovaně zlevňovaných elektromobilech.

Míří hlavně na prémiový segment, cenovka za jeho vozy se obvykle pohybuje kolem sedmdesáti tisíc dolarů. Díky spojení s Volkswagenem, globálním gigantem, se tak technologie Rivianu dostane k mnohonásobně širšímu množství zákazníků než dosud, doufá zakladatel a šéf firmy RJ Scaringe.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Volkswagen nezvládá software, Rivian má být jeho bičem na Teslu i Číňany

728x90

Pět miliard dolarů, tedy asi 116 miliard korun. Tolik zaplatí německý koncern Volkswagen za to, že dosud nezvládl vlastními silami vyvinout takový software automobilů, který by povážlivě nezaostával za zámořskou i asijskou konkurencí. Za částku, na kterou měla vyjít třeba zvažovaná výstavba továrny na baterie v Líních na Plzeňsku, získá německý kolos „okamžitý přístup“ k softwaru amerického výrobce elektromobilů Rivian.

Mateřský koncern Škody Auto vytvoří s konkurentem Tesly společný podnik, ve kterém budou mít obě firmy rovný podíl. Nově vzniklý joint-venture bude řešit hlavně architekturu a software pro čistě elektrické vozy. Tedy oblast, ve které Volkswagen dosud výrazně zaostává.

Moderní software měl pro celý koncern, tedy i dceřiné značky včetně Škody, Seatu, Volkswagenu a dalších, už dávno nachystat pro tyto účely vybudovaný podnik Cariad. Ve vývoji softwaru však dlouhodobě selhává. Vozy na platformě MEB měly a stále mají problémy se softwarem, ze stejných důvodů bylo několikrát odložené uvedení vozů na nové platformě PPE a zpoždění má i další platforma SSP.

Bývalý šéf koncernu Herbert Diess přitom založil Cariad proto, aby se Volkswagen zbavil závislosti na oligopolu technologických obrů. Podnik měl být motorem přechodu na ryze elektrické vozy, ve kterých hraje software prim. Cariad však ambice ani zdaleka nesplnil, místo toho překračoval rozpočty a nedoručoval výsledky.

Potíže stále pociťují jednotlivé dceřiné značky. Například uživatelé modelu Enyaq od Škody si nedávno stěžovali na nefunkčnost nastavení, které automaticky zastavuje dobíjení tak, aby baterie nebyla nabitá na více než 80 procent, což je pro její „zdraví“ ideální stav.

K „rozhýbání“ Cariadu nevedly ani opakované vyhazovy klíčových osob ve vedení včetně Dirka Hilgenberga. Selhání Volkswagenu s klíčovým Cariadem vedlo nejen ke konci Diesse v čele největší evropské automobilky, ale i k aktuální investici do Rivianu.

„Investice je podle mne výhodná pro obě strany kontraktu. Rivian má velmi kvalitní produkt včetně top elektroplatformy i fungujícího softwaru. Vzhledem k postupně se rozbíhajícím prodejům a výdajům na vybudování továrny a vývoje nových modelů nicméně potřebuje hotovost jako sůl,“ domnívá se portfolio manažer fondů J&T Michal Semotan. Do Volkswagenu i Rivianu dlouhodobě investuje a v reakci na aktuálně oznámený kontrakt navýšil pozici ve Volkswagenu při ceně akcie 105 eur.

„Volkswagen má sice spoustu hotovosti, ale s elektroplatformou a především softwarovými řešeními se velmi trápil. Takže za relativně málo peněz se díky společnému podniku dostane k tomu, co sám nebyl schopen dlouhodobě vyvinout. A ještě si tím kupuje část amerického trhu s elektromobily, jelikož je Rivian v USA vnímán jako velmi zajímavá a populární značka,“ dodává Semotan.

Rivian R1T|Rivian

Akcie Rivianu reagovaly výrazným nárůstem, v předburzovních hodinách připisovaly necelých čtyřicet procent (v době přípravy článku) a hravě tak překonávaly hranici 16 dolarů. Volkswagen naopak pokračoval v sestupné tendenci z posledních dní a odepisoval asi 1,5 procent na 105 eur. Dolů ho tlačí i nejasnosti ohledně zvýšení evropských cel na dovoz čínských elektromobilů do EU.

Německý kolos nutí ke spolupráci s externími hráči – start-upy i jinými automobilkami – především vlastní neschopnost na poli softwaru, upozorňuje redaktor Světa Motorů Michal Dokoupil. „Loni si proto Volkswagen skrze dceřinou Audi licencoval platformu Nebula čínského koncernu SAIC. Především ale odkoupil pětiprocentní podíl v čínském startupu Xpeng. Na čínském trhu budou nové elektrické modely Volkswagenu využívat jeho techniku,“ říká Dokoupil.

Investice do Rivianu je zjevně pokračováním této strategie. „Německý koncern navíc chystá brzy uvést na americkém trhu novou značku Scout, která bude mít s elektrickým pickupem a off-roadem velmi podobnou nabídku jako Rivian. Pro Volkswagen je tedy další možná výhoda využít zkušenosti Rivianu v segmentech, kde zatím žádná elektrická auta nenabízí. A možná si taky lehce podchytit konkurenci,“ dodává Dokoupil. Volkswagen stále trvá na čistě elektrické budoucnosti a jako jedna z mála automobilek ještě nezačal tyto sliby odvolávat.

Volkswagen se do podobných investic pouští a posiluje v době, kdy na evropských trzích s elektromobily „řádí“ Tesla, byť se i ona těžce potýká s výrazným ochlazením trhu, a kdy na starý kontinent expandují čínští výrobci jako BYD nebo SAIC.

Kvalitu jejich softwaru ostatně otevřeně chválí i tradiční evropští hráči – například šéf Škody Klaus Zellmer v rozhovoru pro e15. Volkswagen nicméně nechce zůstat pozadu, nedávno například zpřístupnil ChatGPT prostřednictvím hlasového asistenta ve všech elektromobilech rodiny ID.

Spojení s Němci si Rivian chválí. Výrobce elektrických nákladních a sportovně-užitkových existuje už od roku 2009, zisk ale doposud nepoznal. Jen v prvním letošním čtvrtletí prodělal přes 1,4 miliardy dolarů, stejně jako většina konkurence naráží na klesající poptávku zákazníků po opakovaně zlevňovaných elektromobilech.

Míří hlavně na prémiový segment, cenovka za jeho vozy se obvykle pohybuje kolem sedmdesáti tisíc dolarů. Díky spojení s Volkswagenem, globálním gigantem, se tak technologie Rivianu dostane k mnohonásobně širšímu množství zákazníků než dosud, doufá zakladatel a šéf firmy RJ Scaringe.

RELATED ARTICLES