Sobota, 6 července, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaLamborghini bude nejprve hybridní, říká šéf legendární automobilky

Lamborghini bude nejprve hybridní, říká šéf legendární automobilky

728x90

Dva roky jste sloužil jako výsadkář v německé armádě. Je náročnější skákat z mnohakilometrové výšky do prázdna, nebo vést firmu s renomé Lamborghini v době, kdy evropské automobilky procházejí složitým obdobím změny?

Výsadkaření byla hodně náročná a důležitá část mého života. Samotný výskok z letadla, to je to nejmenší. Tedy za předpokladu, že překonáte onu mentální bariéru. Náročné je udržet si disciplínu během fyzické a mentální přípravy. Ne každý je ochotný ji naplno podstupovat. Já tak ale získal cenné lekce do života. Ale vést firmu, to je něco úplně jiného. Nemůžete „prostě skočit“. Nemáte rozkazy, kterými se musíte řídit. Jste ale zodpovědný za blaho zaměstnanců, dokonce i těch u vašich dodavatelů, a jejich rodin. Je to těžké psychické břemeno, které musíte unést. Já jeho váhu měním v motivaci, abych ze sebe vydal každý den to nejlepší.

Říkáte, že nedostáváte rozkazy, na druhou stranu „Lambo“ spadá do koncernu Volkswagen, který jistě má své představy, jak má skupina jako celek fungovat. Vyžaduje práce na vaší pozici i diplomatické nadání? Ostatně váš otec pracoval jako diplomat v OSN.

Otec mě toho hodně naučil. Byl velmi pracovitý, disciplinovaný a inteligentní. V zaměstnání hájil ideály, někdy ale musel přistoupit na kompromis, aby dosáhl nejlepšího výsledku. Ostatně to je práce diplomata. Musíte naslouchat ostatním, zapojit je do debaty. Nikdo vás nebude následovat, když mu k tomu nedáte pádný důvod, pokud ho nemotivujete a nějak neinspirujete. Nechci posuzovat své schopnosti lídra, pokaždé se ale snažím odvést to nejlepší, a napodobit tak otce.

Stephan Winkelmann, generální ředitel a předseda představenstva Lamborghini.|Lamborghini

Studoval jste politické vědy. To se může ve vysokém koncernovém politikaření hodit, ne?

Jak jsem řekl, někdy musíte kývnout na kompromis. Koncern nám dává ve spoustě ohledech hodně autonomie. Například když přijde řeč na supersportovní vozy, třeba takový model Urus. Na druhou stranu ale platí, že by SUV Urus nikdy nevzniklo nebýt podpory a synergií koncernu. Máte pravdu, samozřejmě že některá rozhodnutí mohou trvat déle, když do nich musíme zapojit víc lidí. Věřím ale, že díky tomu je pak finální verdikt jednoduše lepší.

Pojďme vzít čtenáře do vaší kanceláře. Nad jakými tématy si teď s kolegy nejvíc lámete hlavu? A na kterém z nich nepanuje jasná shoda?

To je jednoduché, tím tématem je budoucnost. Minulost je daná. Ať je jakkoliv úžasná, je už za námi. Lamborghini je ze své definice značka, která se musí vždy a za všech okolností dívat dopředu. Podnikáme v automobilovém průmyslu, takže dennodenně řešíme spletité změny legislativy, pravidel a regulací. Bohužel vnášejí do našeho byznysu opravdu hodně složitosti. Už jenom sledovat překotný vývoj pravidel a neustále jim rozumět je docela výzva. Ale k vaší otázce, o čem nyní debatujeme. Chystáme například historicky první elektromobil, model Lanzador. Jak mu vnuknout duši Lamborghini, když nebude na benzin? Anebo další otázka: jsou syntetická paliva příležitostí, jak prodloužit život spalovacích motorů v hybridních supersportech? Řešení se nabízí vícero. Musíme si ale být jistí, že to, které zvolíme, zachová DNA Lamborghini i po transformaci autoprůmyslu na elektřinu.

Jakým směrem by se mělo Lamborghini v nové éře ubírat?

Směřování neměníme. Věřím, že poslední dvě dekády byly cestou k úspěchu. Značce Lamborghini jsme dali jasnou identitu: rozpoznatelná, stabilní, silná. Spíš jde o to, jak od nastoleného směřování pod náporem regulací neuhnout. Jak zůstat věrný sám sobě navzdory všem výzvám. Vezměte si třeba legislativu v oblasti homologací. Zvlášť nyní, v éře elektrifikace, se po nás chce, abychom změnili spoustu věcí nejen v naší produktové strategii a vývoji, ale i ve způsobu práce. Vzpomenu slova italského spisovatele Giuseppe Tomasiho di Lampedusa: musíme změnit všechno, abychom nezměnili nic. Změnit vše, abychom zůstali stejní.

Stephan Winkelmann, generální ředitel a předseda představenstva Lamborghini.|Lamborghini

To je v době, kdy automobilky od podlahy mění technologii, docela náročné. Jaké vidíte největší hrozby, a naopak jaké příležitosti?

Máme jasnou strategii: veškeré modely převádíme na hybridní pohon. Takový je model Revuelto, který jsme loni uvedli na trh. Supersportovní automobily každopádně zůstanou v hybridní verzi. Na finální rozhodnutí o jejich budoucnosti stále ještě máme pár let. Pokud jde o plně elektrické vozy, tam nás čeká ještě dlouhá cesta. První „elektriky“ spustíme až koncem dekády. Jako hrozbu vidím už zmíněnou složitou legislativu. Vyrábíme auta pro celý region a na rozdíl od mainstreamových automobilek nemůžeme vyvíjet a vyrábět modely speciálně určené pro konkrétní oblast. A příležitosti? Nové technologie jich přinášejí spousty. Lamborghini je celé o technologii a inovaci. Takže jsme optimističtí. Vždyť se pohybujeme ve vysoce inovativním prostředí.

Za jak silné vyzyvatele považujete Teslu a čínské automobilky?

Tesla měla a má velký vliv na celý autoprůmysl. Stejně tak není žádné tajemství, že čínští výrobci hodně pokročili, mají velmi vyspělé technologie – infotainment, software – a výrazně vylepšili design aut. Jak velkou část trhu si dokážou uzmout, o tom nechám spekulovat jiné. Budoucnost ukáže.

Koncernu Volkswagen „hoří střecha nad hlavou“, varoval loni jeden z jeho předních představitelů Thomas Schäfer. Koncern má mimo jiné potíže s přípravou klíčových nových elektrických platforem. Jak tyto vážné problémy dopadají na Lamborghini?

Neobávám se o budoucnost Lamborghini a upřímně řečeno ani o budoucnost koncernu. Celé odvětví prochází hlubokou transformací. Za téměř dvacet let ve Volkswagenu už pamatuji hodně výzev, kterým jsme čelili, a ze všech nakonec koncern vyšel silnější.

Možná až na aféru dieselgate… Ještě hodně věcí se může změnit, přesto: máte nějaký orientační výhled, kolik ryze elektrických vozů budete chtít prodávat?

První plně elektrické Lamborghini přijde na trh až koncem dekády, do té doby se toho může změnit tolik, že se raději odhadům vyhnu. Co můžu říct, je, že náš první ryzí elektromobil bude Lanzador. Také Urus nabídneme v čistě elektrické verzi. Revuelto a nástupce modelu Huracan zůstanou hybridními supersporty. Ohledně pohonů používaných po roce 2030 se ještě musíme rozhodnout, hned tak to ale nebude. Pracujeme na scénáři, že bychom je nechali v hybridní verzi, například s použitím syntetických paliv. To by mohlo být velmi zajímavé řešení do budoucna.

V jakém smyslu?

Syntetická paliva řeší emise z hlediska CO2, ne z hlediska znečištění měst. Přesto se jeví jako dobré doplňkové řešení, jak flotily elektrifikovat, a přitom nezabít spalovací motory. Hodně napřed je ve zkoumání potenciálu syntetických paliv Porsche, kterému pomáhají koncernoví vývojáři. I my se snažíme přispět. Syntetická paliva mají stále hodně co zlepšovat, třeba vysokou cenu nebo omezenou výrobní kapacitu.

Tuším, co mi řeknete, ale není chyba nadobro se zbavit spalovacích motorů? Máme za sebou volby do Evropského parlamentu, je myslitelné, že by se nově složený parlament od nastoleného trendu odklonil?

Evropská unie počítá s tím, že v roce 2026 zaktualizuje svůj plán přechodu na elektromobily. Nechci spekulovat, jak to dopadne. Budeme situaci velmi zblízka pozorovat. Ať to dopadne jakkoliv, naše vozy budou muset dál splňovat regulaci nejen v Evropě, ale po celém světě.

Vstoupí Lamborghini na burzu? Stejně jako další koncernová značka Porsche, jejíž vstup na parket v roce 2022 byl hodnocen jako velmi úspěšný?

Nezvažujeme tento krok. Soustředíme se hlavně na to, abychom udrželi Lamborghini v dobré kondici. V posledních letech se nám to dařilo a chceme, aby bylo silné i do budoucna.

Stephan Winkelmann

Lamborghini vedl coby prezident a generální ředitel od ledna 2005 do března 2016. Poté se v rámci koncernu Volkswagen přesunul do Audi, kde šéfoval sportovnímu oddělení.

V letech 2018 až 2021 řídil Bugatti, už v prosinci 2020 se ale zároveň vrátil do Lamborghini.

Značku úspěšně provedl světovou finanční krizí i covidovou pandemií. Jeho současný hlavní úkol je připravit Lamborghini, aby zvládlo další velkou výzvu: přechod od spalovacích motorů na elektřinu.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Lamborghini bude nejprve hybridní, říká šéf legendární automobilky

728x90

Dva roky jste sloužil jako výsadkář v německé armádě. Je náročnější skákat z mnohakilometrové výšky do prázdna, nebo vést firmu s renomé Lamborghini v době, kdy evropské automobilky procházejí složitým obdobím změny?

Výsadkaření byla hodně náročná a důležitá část mého života. Samotný výskok z letadla, to je to nejmenší. Tedy za předpokladu, že překonáte onu mentální bariéru. Náročné je udržet si disciplínu během fyzické a mentální přípravy. Ne každý je ochotný ji naplno podstupovat. Já tak ale získal cenné lekce do života. Ale vést firmu, to je něco úplně jiného. Nemůžete „prostě skočit“. Nemáte rozkazy, kterými se musíte řídit. Jste ale zodpovědný za blaho zaměstnanců, dokonce i těch u vašich dodavatelů, a jejich rodin. Je to těžké psychické břemeno, které musíte unést. Já jeho váhu měním v motivaci, abych ze sebe vydal každý den to nejlepší.

Říkáte, že nedostáváte rozkazy, na druhou stranu „Lambo“ spadá do koncernu Volkswagen, který jistě má své představy, jak má skupina jako celek fungovat. Vyžaduje práce na vaší pozici i diplomatické nadání? Ostatně váš otec pracoval jako diplomat v OSN.

Otec mě toho hodně naučil. Byl velmi pracovitý, disciplinovaný a inteligentní. V zaměstnání hájil ideály, někdy ale musel přistoupit na kompromis, aby dosáhl nejlepšího výsledku. Ostatně to je práce diplomata. Musíte naslouchat ostatním, zapojit je do debaty. Nikdo vás nebude následovat, když mu k tomu nedáte pádný důvod, pokud ho nemotivujete a nějak neinspirujete. Nechci posuzovat své schopnosti lídra, pokaždé se ale snažím odvést to nejlepší, a napodobit tak otce.

Stephan Winkelmann, generální ředitel a předseda představenstva Lamborghini.|Lamborghini

Studoval jste politické vědy. To se může ve vysokém koncernovém politikaření hodit, ne?

Jak jsem řekl, někdy musíte kývnout na kompromis. Koncern nám dává ve spoustě ohledech hodně autonomie. Například když přijde řeč na supersportovní vozy, třeba takový model Urus. Na druhou stranu ale platí, že by SUV Urus nikdy nevzniklo nebýt podpory a synergií koncernu. Máte pravdu, samozřejmě že některá rozhodnutí mohou trvat déle, když do nich musíme zapojit víc lidí. Věřím ale, že díky tomu je pak finální verdikt jednoduše lepší.

Pojďme vzít čtenáře do vaší kanceláře. Nad jakými tématy si teď s kolegy nejvíc lámete hlavu? A na kterém z nich nepanuje jasná shoda?

To je jednoduché, tím tématem je budoucnost. Minulost je daná. Ať je jakkoliv úžasná, je už za námi. Lamborghini je ze své definice značka, která se musí vždy a za všech okolností dívat dopředu. Podnikáme v automobilovém průmyslu, takže dennodenně řešíme spletité změny legislativy, pravidel a regulací. Bohužel vnášejí do našeho byznysu opravdu hodně složitosti. Už jenom sledovat překotný vývoj pravidel a neustále jim rozumět je docela výzva. Ale k vaší otázce, o čem nyní debatujeme. Chystáme například historicky první elektromobil, model Lanzador. Jak mu vnuknout duši Lamborghini, když nebude na benzin? Anebo další otázka: jsou syntetická paliva příležitostí, jak prodloužit život spalovacích motorů v hybridních supersportech? Řešení se nabízí vícero. Musíme si ale být jistí, že to, které zvolíme, zachová DNA Lamborghini i po transformaci autoprůmyslu na elektřinu.

Jakým směrem by se mělo Lamborghini v nové éře ubírat?

Směřování neměníme. Věřím, že poslední dvě dekády byly cestou k úspěchu. Značce Lamborghini jsme dali jasnou identitu: rozpoznatelná, stabilní, silná. Spíš jde o to, jak od nastoleného směřování pod náporem regulací neuhnout. Jak zůstat věrný sám sobě navzdory všem výzvám. Vezměte si třeba legislativu v oblasti homologací. Zvlášť nyní, v éře elektrifikace, se po nás chce, abychom změnili spoustu věcí nejen v naší produktové strategii a vývoji, ale i ve způsobu práce. Vzpomenu slova italského spisovatele Giuseppe Tomasiho di Lampedusa: musíme změnit všechno, abychom nezměnili nic. Změnit vše, abychom zůstali stejní.

Stephan Winkelmann, generální ředitel a předseda představenstva Lamborghini.|Lamborghini

To je v době, kdy automobilky od podlahy mění technologii, docela náročné. Jaké vidíte největší hrozby, a naopak jaké příležitosti?

Máme jasnou strategii: veškeré modely převádíme na hybridní pohon. Takový je model Revuelto, který jsme loni uvedli na trh. Supersportovní automobily každopádně zůstanou v hybridní verzi. Na finální rozhodnutí o jejich budoucnosti stále ještě máme pár let. Pokud jde o plně elektrické vozy, tam nás čeká ještě dlouhá cesta. První „elektriky“ spustíme až koncem dekády. Jako hrozbu vidím už zmíněnou složitou legislativu. Vyrábíme auta pro celý region a na rozdíl od mainstreamových automobilek nemůžeme vyvíjet a vyrábět modely speciálně určené pro konkrétní oblast. A příležitosti? Nové technologie jich přinášejí spousty. Lamborghini je celé o technologii a inovaci. Takže jsme optimističtí. Vždyť se pohybujeme ve vysoce inovativním prostředí.

Za jak silné vyzyvatele považujete Teslu a čínské automobilky?

Tesla měla a má velký vliv na celý autoprůmysl. Stejně tak není žádné tajemství, že čínští výrobci hodně pokročili, mají velmi vyspělé technologie – infotainment, software – a výrazně vylepšili design aut. Jak velkou část trhu si dokážou uzmout, o tom nechám spekulovat jiné. Budoucnost ukáže.

Koncernu Volkswagen „hoří střecha nad hlavou“, varoval loni jeden z jeho předních představitelů Thomas Schäfer. Koncern má mimo jiné potíže s přípravou klíčových nových elektrických platforem. Jak tyto vážné problémy dopadají na Lamborghini?

Neobávám se o budoucnost Lamborghini a upřímně řečeno ani o budoucnost koncernu. Celé odvětví prochází hlubokou transformací. Za téměř dvacet let ve Volkswagenu už pamatuji hodně výzev, kterým jsme čelili, a ze všech nakonec koncern vyšel silnější.

Možná až na aféru dieselgate… Ještě hodně věcí se může změnit, přesto: máte nějaký orientační výhled, kolik ryze elektrických vozů budete chtít prodávat?

První plně elektrické Lamborghini přijde na trh až koncem dekády, do té doby se toho může změnit tolik, že se raději odhadům vyhnu. Co můžu říct, je, že náš první ryzí elektromobil bude Lanzador. Také Urus nabídneme v čistě elektrické verzi. Revuelto a nástupce modelu Huracan zůstanou hybridními supersporty. Ohledně pohonů používaných po roce 2030 se ještě musíme rozhodnout, hned tak to ale nebude. Pracujeme na scénáři, že bychom je nechali v hybridní verzi, například s použitím syntetických paliv. To by mohlo být velmi zajímavé řešení do budoucna.

V jakém smyslu?

Syntetická paliva řeší emise z hlediska CO2, ne z hlediska znečištění měst. Přesto se jeví jako dobré doplňkové řešení, jak flotily elektrifikovat, a přitom nezabít spalovací motory. Hodně napřed je ve zkoumání potenciálu syntetických paliv Porsche, kterému pomáhají koncernoví vývojáři. I my se snažíme přispět. Syntetická paliva mají stále hodně co zlepšovat, třeba vysokou cenu nebo omezenou výrobní kapacitu.

Tuším, co mi řeknete, ale není chyba nadobro se zbavit spalovacích motorů? Máme za sebou volby do Evropského parlamentu, je myslitelné, že by se nově složený parlament od nastoleného trendu odklonil?

Evropská unie počítá s tím, že v roce 2026 zaktualizuje svůj plán přechodu na elektromobily. Nechci spekulovat, jak to dopadne. Budeme situaci velmi zblízka pozorovat. Ať to dopadne jakkoliv, naše vozy budou muset dál splňovat regulaci nejen v Evropě, ale po celém světě.

Vstoupí Lamborghini na burzu? Stejně jako další koncernová značka Porsche, jejíž vstup na parket v roce 2022 byl hodnocen jako velmi úspěšný?

Nezvažujeme tento krok. Soustředíme se hlavně na to, abychom udrželi Lamborghini v dobré kondici. V posledních letech se nám to dařilo a chceme, aby bylo silné i do budoucna.

Stephan Winkelmann

Lamborghini vedl coby prezident a generální ředitel od ledna 2005 do března 2016. Poté se v rámci koncernu Volkswagen přesunul do Audi, kde šéfoval sportovnímu oddělení.

V letech 2018 až 2021 řídil Bugatti, už v prosinci 2020 se ale zároveň vrátil do Lamborghini.

Značku úspěšně provedl světovou finanční krizí i covidovou pandemií. Jeho současný hlavní úkol je připravit Lamborghini, aby zvládlo další velkou výzvu: přechod od spalovacích motorů na elektřinu.

RELATED ARTICLES