Sobota, 6 července, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaDostavba Pražského okruhu v současnosti nabírá na obrátkách

Dostavba Pražského okruhu v současnosti nabírá na obrátkách

728x90

Pozitivní dopady velkého dopravního díla na životní prostředí převažují. Dokončení Pražského okruhu je nutné především pro řešení dopravy v metropoli a v jejím okolí. Bez dostavby by doprava v aglomeraci hlavního města nadále kolabovala, přičemž situace by se postupem času jen zhoršovala.

Pražský okruh.

|
Foto: DENÍK/ Martin Divíšek

Koncem loňského roku byl naštěstí dosažen další významný milník, když státní podnik Ředitelství silnic a dálnic ČR vypsal výběrové řízení na zhotovitele dalšího úseku Pražského okruhu, který propojí dálnici D1 s Běchovicemi.

Kromě toho dnes proběhne veřejné projednání studie dopadů na životní prostředí (EIA) na poslední úsek okruhu, tedy Březiněves – Satalice.

Náhradní výsadba stromů 

Každá významná dopravní stavba má pochopitelně dopad na životní prostředí. Při celkovém pohledu na dostavbu Pražského okruhu však výrazně převažují pozitiva nad negativy, která jsou navíc nemalou měrou kompenzována náhradní výsadbou stromů, budováním zelených pásů, nových biotopů a dalších kompenzačních opatření.

Autoři některých námitek totiž upozorňují na rozpory s pravidly ochrany přírody. Celkový vliv stavby na životní prostředí, včetně dílčích aspektů však Ministerstvo životního prostředí ČR detailně posuzuje v rámci takzvaného procesu EIA, ve kterém nakonec rozhodne o tom, zda se stavba smí realizovat či nikoliv, respektive za jakých podmínek.

Vrátit přírodě to, co by jinak zaniklo 

Pokud by tedy stavba nevyhovovala předpisům z oblasti životního prostředí, dílo by ani nemohlo vzniknout. Naopak, stavba se z hlediska ochrany životního prostředí připravuje velmi vstřícně, aby byla zabezpečena ochrana přírody i obyvatel před nepříznivými vlivy provozu.

„Výstavba liniových staveb zásadně ovlivňuje místní faunu a floru, stejně jako vodní režim v krajině. Je proto morální, ale také zákonem danou povinností, chránit zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů. Proto byla například v rámci úseku D0 Běchovice – D1 již nyní, ještě před zahájením stavby realizována řada kompenzačních opatření, která zmírní ztrátu původních biotopů vytvořením nových. Například vybudováním nových tůní, revitalizací drobných vodních toků nebo obnovením mokřadů můžeme vrátit přírodě to, co nenávratně zaniká v důsledku výstavby velkého dopravního díla,“ popisuje kompenzační opatření odborník v oblasti péče o životní prostředí a ochranu přírody Jiří Francek ze společnosti NaturaServis.

Zdroj: ŘSD

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Dostavba Pražského okruhu v současnosti nabírá na obrátkách

728x90

Pozitivní dopady velkého dopravního díla na životní prostředí převažují. Dokončení Pražského okruhu je nutné především pro řešení dopravy v metropoli a v jejím okolí. Bez dostavby by doprava v aglomeraci hlavního města nadále kolabovala, přičemž situace by se postupem času jen zhoršovala.

Pražský okruh.

|
Foto: DENÍK/ Martin Divíšek

Koncem loňského roku byl naštěstí dosažen další významný milník, když státní podnik Ředitelství silnic a dálnic ČR vypsal výběrové řízení na zhotovitele dalšího úseku Pražského okruhu, který propojí dálnici D1 s Běchovicemi.

Kromě toho dnes proběhne veřejné projednání studie dopadů na životní prostředí (EIA) na poslední úsek okruhu, tedy Březiněves – Satalice.

Náhradní výsadba stromů 

Každá významná dopravní stavba má pochopitelně dopad na životní prostředí. Při celkovém pohledu na dostavbu Pražského okruhu však výrazně převažují pozitiva nad negativy, která jsou navíc nemalou měrou kompenzována náhradní výsadbou stromů, budováním zelených pásů, nových biotopů a dalších kompenzačních opatření.

Autoři některých námitek totiž upozorňují na rozpory s pravidly ochrany přírody. Celkový vliv stavby na životní prostředí, včetně dílčích aspektů však Ministerstvo životního prostředí ČR detailně posuzuje v rámci takzvaného procesu EIA, ve kterém nakonec rozhodne o tom, zda se stavba smí realizovat či nikoliv, respektive za jakých podmínek.

Vrátit přírodě to, co by jinak zaniklo 

Pokud by tedy stavba nevyhovovala předpisům z oblasti životního prostředí, dílo by ani nemohlo vzniknout. Naopak, stavba se z hlediska ochrany životního prostředí připravuje velmi vstřícně, aby byla zabezpečena ochrana přírody i obyvatel před nepříznivými vlivy provozu.

„Výstavba liniových staveb zásadně ovlivňuje místní faunu a floru, stejně jako vodní režim v krajině. Je proto morální, ale také zákonem danou povinností, chránit zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů. Proto byla například v rámci úseku D0 Běchovice – D1 již nyní, ještě před zahájením stavby realizována řada kompenzačních opatření, která zmírní ztrátu původních biotopů vytvořením nových. Například vybudováním nových tůní, revitalizací drobných vodních toků nebo obnovením mokřadů můžeme vrátit přírodě to, co nenávratně zaniká v důsledku výstavby velkého dopravního díla,“ popisuje kompenzační opatření odborník v oblasti péče o životní prostředí a ochranu přírody Jiří Francek ze společnosti NaturaServis.

Zdroj: ŘSD

RELATED ARTICLES