Středa, 3 července, 2024
Google search engine
DomůBlogCo víme o sestřeleném ruském AWACSu. Prvním kusům chyběla toaleta

Co víme o sestřeleném ruském AWACSu. Prvním kusům chyběla toaleta

728x90

Prvním sovětským systémem včasné výstrahy byl letoun Tu-126 s radarem Liana. Nicméně již v době jeho zavádění do výzbroje bylo nutné začít s vývojem nástupce. Po neúspěšných pokusech s „naroubováním“ nového radiolokátoru Šmel na letouny Tu-126, Tu-142 a Tu-154 začali zástupci sovětského letectva hledat nový nosič. Volba padla na výkonný transportní letoun Il-76.

Výběr Il-76 měl několik důvodů. Letoun nabízel dostatek prostoru pro objemnou elektroniku radiolokátoru a počítačů pro zpracování dat, měl dostatečný dolet, který bylo možné prodloužit doplňováním paliva ve vzduchu. Navíc byl schopen operovat i z nezpevněných ploch, což se v případě konfliktu jevilo jako přednost. Nezanedbatelné bylo i snížení nákladů na vývoj celého komplexu, označeného jako Izdělie A.

Vývoj nového letounu včasné výstrahy byl v roce 1973 svěřen Taganrožskému leteckému vědecko technickému komplexu (TANTK) G. M. Berjeva. Hlavním konstruktérem byl jmenován S. A. Atajanc.

Základními úpravami Il-76 bylo zrušení zadní nakládací rampy, snížení počtu vstupních dveří, demontáž veškerého vybavení pro manipulaci s nákladem a sedaček výsadkářů. Zadní střelecké stanoviště bylo nahrazené koncovým kuželem a přední stanoviště navigátora mělo zaslepenou většinu původního „zasklení“. Před centroplánem byly pod dielektrickým krytem umístěné antény pro satelitní spojení.

A-50 v doprovodu Su-27 a Su-30

Nejviditelnější změnou bylo umístění čočkového pouzdra s anténou radiolokátoru na dvou pylonech před svislou ocasní plochou. V jejím kořeni byl vytvořen velký lapač vzduchu pro chlazení elektroniky. Pouzdro mělo průměr 10,2 m a výšku 2 m. Veškerá elektronika byla rozmístěna uvnitř trupu. Muže na palubě chránilo před škodlivým zářením stínění trupu a speciální zasklení s kovovou odrazivou povrchovou vrstvou.

Původní pětičlenná letová osádka byla rozšířena o dalších 10 mužů. Velitele směny, šturmany zajišťující navedení vlastního letectva, operátory sledující cíle a palubní techniky, kteří měli na starosti jednak samotný Dopplerův 3D radiolokátor Šmel a jeho pohon, ale také palubní elektroniku, zahrnující: aparaturu pro zpracování dat, aktivní dotazovač/odpovídač vlastní-cizí Parol, systém velení vlastním leteckým jednotkám, palubní počítač, systém pro spojení s nadřízenými stupni až na vládní úroveň, kódovací zařízení, záznamovou aparaturu a systém radioelektronického boje (REB). Konzoly operátorů byly vybavené barevnými CRT obrazovkami.

Při navrhování palubního vybavení byly největší problémy se vzájemnou kompatibilitou výkonných zdrojů elektromagnetického záření a citlivých přijímačů. Aby se předešlo problémům, rozhodlo vedení projektu o stavbě plnorozměrné makety, na které bude elektromagnetická kompatibilita ověřena. Druhým problémem byl odvod tepla z elektroniky. Aby byly zajištěné stabilní pracovní podmínky byla veškerá elektronika chlazena kapalinou s velkým výměníkem, z něhož odebíral teplo vzduch přiváděný kanálem v kořeni SOP.

Poměrně velké obavy měli konstruktéři z vlivu velkého rotujícího radomu na stabilitu a řiditelnost letounu. Testy v aerodynamickém tunelu a následné letové zkoušky však ukázaly, že zhoršení letových vlastností není nijak vážné. Částečné zhoršení podélné stability se podařilo kompenzovat pomocnými vodorovnými plochami oválného tvaru na zadní straně krytů hlavního podvozku.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Co víme o sestřeleném ruském AWACSu. Prvním kusům chyběla toaleta

728x90

Prvním sovětským systémem včasné výstrahy byl letoun Tu-126 s radarem Liana. Nicméně již v době jeho zavádění do výzbroje bylo nutné začít s vývojem nástupce. Po neúspěšných pokusech s „naroubováním“ nového radiolokátoru Šmel na letouny Tu-126, Tu-142 a Tu-154 začali zástupci sovětského letectva hledat nový nosič. Volba padla na výkonný transportní letoun Il-76.

Výběr Il-76 měl několik důvodů. Letoun nabízel dostatek prostoru pro objemnou elektroniku radiolokátoru a počítačů pro zpracování dat, měl dostatečný dolet, který bylo možné prodloužit doplňováním paliva ve vzduchu. Navíc byl schopen operovat i z nezpevněných ploch, což se v případě konfliktu jevilo jako přednost. Nezanedbatelné bylo i snížení nákladů na vývoj celého komplexu, označeného jako Izdělie A.

Vývoj nového letounu včasné výstrahy byl v roce 1973 svěřen Taganrožskému leteckému vědecko technickému komplexu (TANTK) G. M. Berjeva. Hlavním konstruktérem byl jmenován S. A. Atajanc.

Základními úpravami Il-76 bylo zrušení zadní nakládací rampy, snížení počtu vstupních dveří, demontáž veškerého vybavení pro manipulaci s nákladem a sedaček výsadkářů. Zadní střelecké stanoviště bylo nahrazené koncovým kuželem a přední stanoviště navigátora mělo zaslepenou většinu původního „zasklení“. Před centroplánem byly pod dielektrickým krytem umístěné antény pro satelitní spojení.

A-50 v doprovodu Su-27 a Su-30

Nejviditelnější změnou bylo umístění čočkového pouzdra s anténou radiolokátoru na dvou pylonech před svislou ocasní plochou. V jejím kořeni byl vytvořen velký lapač vzduchu pro chlazení elektroniky. Pouzdro mělo průměr 10,2 m a výšku 2 m. Veškerá elektronika byla rozmístěna uvnitř trupu. Muže na palubě chránilo před škodlivým zářením stínění trupu a speciální zasklení s kovovou odrazivou povrchovou vrstvou.

Původní pětičlenná letová osádka byla rozšířena o dalších 10 mužů. Velitele směny, šturmany zajišťující navedení vlastního letectva, operátory sledující cíle a palubní techniky, kteří měli na starosti jednak samotný Dopplerův 3D radiolokátor Šmel a jeho pohon, ale také palubní elektroniku, zahrnující: aparaturu pro zpracování dat, aktivní dotazovač/odpovídač vlastní-cizí Parol, systém velení vlastním leteckým jednotkám, palubní počítač, systém pro spojení s nadřízenými stupni až na vládní úroveň, kódovací zařízení, záznamovou aparaturu a systém radioelektronického boje (REB). Konzoly operátorů byly vybavené barevnými CRT obrazovkami.

Při navrhování palubního vybavení byly největší problémy se vzájemnou kompatibilitou výkonných zdrojů elektromagnetického záření a citlivých přijímačů. Aby se předešlo problémům, rozhodlo vedení projektu o stavbě plnorozměrné makety, na které bude elektromagnetická kompatibilita ověřena. Druhým problémem byl odvod tepla z elektroniky. Aby byly zajištěné stabilní pracovní podmínky byla veškerá elektronika chlazena kapalinou s velkým výměníkem, z něhož odebíral teplo vzduch přiváděný kanálem v kořeni SOP.

Poměrně velké obavy měli konstruktéři z vlivu velkého rotujícího radomu na stabilitu a řiditelnost letounu. Testy v aerodynamickém tunelu a následné letové zkoušky však ukázaly, že zhoršení letových vlastností není nijak vážné. Částečné zhoršení podélné stability se podařilo kompenzovat pomocnými vodorovnými plochami oválného tvaru na zadní straně krytů hlavního podvozku.

RELATED ARTICLES